Op 14 oktober 1930 ontvoerden Finse rechts-extremisten de eerste president van het land. Maar niets liep zoals gepland. Deze zwarte komedie, gebaseerd op historische gebeurtenissen, biedt verrassend veel stof tot nadenken over onze eigen ontwrichte tijden.
Rond 9 uur ’s ochtends op 14 oktober 1930 ontvoerden activisten van Finlands rechts-extremistische Lapua-beweging de eerste president van het land, Kaarlo Juho Ståhlberg, en zijn vrouw Ester. Dat klinkt als een uitgangspunt voor een spannende politieke thriller, maar Samuli Valkama’s The Kidnapping of a President is een komedie. Wel zo toepasselijk voor deze bizarre zaak, waarin de ontvoerders zo overweldigd waren door de verwarrende situatie dat het bepaald niet liep zoals ze hadden gepland. Een Zweedse krant noemde zijn buurland zelfs ‘net als Mexico een “bananenrepubliek”‘, waarop de Mexicaanse ambassadeur in Finland woedend reageerde: Mexico is een beschaafd land.
Valkama blijft behoorlijk serieus en laat de bijna kluchtige feiten voor zichzelf spreken met het soort humor dat we sinds de hoogtijdagen van de Tsjechische komedie in de jaren zestig zelden zien. Het dagelijks leven maakt grimmige waarheden zichtbaar –soms subtiel, soms minder subtiel. En zoals alle grote kunst laat zien: alleen het plaatselijke heeft universele betekenis. The Kidnapping of a President biedt genoeg stof tot nadenken over onze verwarrende tijden.