The History of Sound
In een prachtig portret van een vervlogen tijdperk ontmoeten twee getalenteerde muziekstudenten – Paul Mescal en Josh O’Connor – elkaar vlak voor de Eerste Wereldoorlog. Ze besluiten samen rond te reizen en traditionele folkmuziek te maken: een beslissing die hun leven verandert.
Lionel en David ontmoeten elkaar in een bar in New England, waar hun liefde voor folkmuziek ze samenbrengt. De Eerste Wereldoorlog drijft hen echter uit elkaar. Na de oorlog vinden ze elkaar opnieuw en reizen door het hart van Amerika terwijl ze samen muziek maken. Ze zijn gelukkig, maar weten dat, in de wereld waarin ze leven, hun geluk niet kan blijven voortbestaan.
Net als zijn eerdere film Living (2022) is Oliver Hermanus’ visueel sterke verfilming van Ben Shattucks roman een toegewijde hervertelling van het verleden. Dit portret van verlangen en heimwee heeft opnieuw de intensiteit van Hermanus’ andere films, zoals Beauty (2011) en The Endless River (2015). Mescal en O’Connor bestendigen hun status als twee van de meest veelzijdige acteurs van het moment, met hun vertolking van de complexe en turbulente emoties van Lionel en David. De filmmuziek – waaronder een hedendaags nummer dat zomaar eens de slimste soundtrack van het jaar zou kunnen worden – legt dit vroege muziektijdperk met veel gevoel vast: geluiden van het verstrijken van de tijd vermengen zich er met de wegstervende geluiden van bepaalde gemeenschappen.