De zestienjarige turnster Monica droomt van de Olympische Spelen van 1996, maar haar droom komt ten einde na een verpletterend ongeluk. Het debuut van Charlotte Glynn toont het dagelijks leven in Pittsburgh met helderheid en empathie, en wijst de fragiele momenten aan waarin hoop en tegenslag elkaar ontmoeten.
Monica droomt van de Olympische Spelen in Atlanta in 1996. Daar werkt ze naartoe: om als turnster de Verenigde Staten te vertegenwoordigen. Door een ongeluk wordt haar toekomst als topsporter echter plotseling onwaarschijnlijk. Haar wereld stort in, net als die van haar vader, die alles heeft gegeven voor de ambitie van zijn dochter.
Timing was alles bij het maken van The Gymnast, de eerste speelfilm van Charlotte Glynn, want in de tiener Britney Wheeler, die ook in het echt een atleet en vlogger is, vond ze haar perfecte hoofdrolspeler. Authenticiteit staat centraal in dit werk, en Glynn besteedt op subtiele wijze aandacht aan het dagelijks leven van arbeidersfamilies in Pittsburgh, in een periode waarin de zware industrie in verval raakt en een groot deel van de bevolking daardoor werkloos wordt. Het zijn moeilijke tijden voor hardwerkende mensen, en zo wordt een enkele blessure de spil tussen de hoop op een betere toekomst en de kans op langdurige tegenspoed.
Dit verhaal zullen velen op de een of andere manier herkennen, en het wordt verteld met helderheid, beheersing en een sterk gevoel voor de kwetsbare kantelpunten die het leven bepalen.