Een rijke kunsthandelaar biedt de jonge Lili genoeg geld om haar financieel aan de grond geraakte familie te redden – op voorwaarde dat hij haar vijftien minuten naakt mag zien. Een bewerking van Arthur Schnitzlers Fräulein Else, gemaakt met een visionaire mix van traditionele analoge film en de nieuwste state-of-the-art videogametechnologie.
Het verhaal is gebaseerd op Arthur Schnitzlers veelgeprezen novelle Fräulein Else uit 1924, die al een aantal keer uitstekend is verfilmd – IFFR-veteranen herinneren zich misschien Hans-Jürgen Syberbergs versie uit 1987, waarin Edith Clever de innerlijke worsteling van Else laat zien in een monoloog. Thomas Imbach kiest een bijna even ascetische benadering, maar met een ongekende visuele grootsheid: The Exposure is op 16mm opgenomen in een studio met decors die zijn gemaakt met Unreal Engine 5, een voor videogames ontwikkelde technologie. Dit botst met onze fysieke, tastbare wereld, zoals ook Lili’s innerlijke stem vaak contrasteert met wat we zien – waardoor het gapende gat tussen maatschappelijke dwang en de vrije wil soms komisch en dan weer pijnlijk tastbaar wordt. Een filmische meesterzet!