Een doorgedraaide dokter brengt zijn overleden vrouw opnieuw tot leven met behulp van bloedinfusies en injecties van andere vloeistoffen, waaronder eentje gemaakt van liquide huid – die regelmatig moet worden ververst. Een bijzonder staaltje 3D-horror – dat wil je niet missen.
Eind jaren zestig beleefde de Republiek Korea een korte 3D-filmrage. Het meest vreemde en verbijsterende voorbeeld daarvan is horrormeester I Yongmins versie van het clichéverhaal van een gestoorde geleerde die tot gruwelijke dingen bereid is om een dierbare te redden. In dit geval de overleden vrouw van een arts die hij tot leven wekt met flinke doses bloed en andere vloeistoffen, waaronder een oplossing van vloeibaar gemaakte huid – die regelmatig moeten worden toegediend.
Maar hoe kom je aan de donoren, en hoe vind je er genoeg? Het land wordt al snel opgeschrikt door een reeks moorden. I Yongmin was op weg naar stereoscopische glorie, als excentriekeling met oog voor extravagante beelden die altijd een grotesk je ne sais quoi toevoegden aan zijn toch al surrealistische verhalen. The Devil and the Beauty is na de eerste release zelden in zijn originele vorm vertoond en is nu met hypermoderne digitale technologie gereconstrueerd (of moeten we zeggen, gereanimeerd) waardoor de film eindelijk de bewondering kan oogsten die hij verdient – wat hopelijk ook leidt tot een bredere waardering voor I Yongmin.