Denemarken, 1927. De net opgerichte onderzoekseenheid Rejseholdet wordt naar Esbjerg gestuurd voor een moordzaak die het team in een web stort van politieke en zakelijke corruptie in elitekringen. Een visueel sterk stuk spannend entertainment van IFFR-bekende Christoffer Boe.
Aan het begin van deze eeuw zat het Nederlandse publiek aan de buis gekluisterd als Rejseholdet op tv was, de razend populaire Deense politieserie over een speciale onderzoekseenheid die het land doorreist om misdrijven die de lokale politie niet aankan op te lossen. Een kwart eeuw later maakt filmmaker Christoffer Boe van dit cultdrama een filmadaptatie, waarin hij teruggaat naar het ontstaan van de Deense politie-eenheid tijdens het interbellum.
Op 23 augustus 1927 wordt de Rigspolitiets Rejsehold opgericht, met aan het hoofd Otto Himmelstrup. Hun eerste zaak voert ze naar Esbjerg, waar de politieke en zakelijke elites niet terugdeinzen voor moord om hun corrupte belangen te beschermen. In zijn eerdere werk heeft Boe bewezen dat hij wel raad weet met bloederige misdaadverhalen – en dat is nu zeker niet anders. Special Unit – The First Murder is een visueel sterk stuk spannend entertainment dat laat zien hoe elitaire machthebbers denken te kunnen heersen – en hoe ze te omver te werpen.