Nadat het lichaam van zijn vader gevonden wordt in een tentje in Amsterdam, gaat Marcus op zoek naar zijn identiteit via een man die hij nooit gekend heeft. Terwijl hij de parallellen met zijn vader, die buiten het systeem leefde, beziet, krijgt ook zijn eigen ongemak met de autoriteiten en instituties vorm. Dit ongemak wordt steeds sterker en Marcus trekt de film naar zich toe, beïnvloed door mannen die hem helderheid en kracht beloven, en aangetrokken tot een toekomst waarvan hij gelooft dat hij hem nog steeds kan ombuigen.
Marcus groeit op zonder vader. Op een dag krijgt hij te horen dat zijn vader, de Britse Stanley, gestorven is, alleen in een tentje in Amsterdam. Geïntrigeerd door deze gebeurtenis en op zoek naar zijn eigen identiteit reist Marcus de wereld rond om Stanleys troebele geschiedenis te doorgronden.
Cindy Jansen schetst een portret van een zoekend mens, dat onzeker is over zijn rol in de maatschappij als man. Zijn vader, Stanley, liet hem bij zijn geboorte in de steek. Als hij erachter komt dat zijn vader jarenlang in een tent in Amsterdam leefde –waar hij ook stierf – gaat Marcus op zoek naar de broers en zussen waarvan hij niet wist dat hij ze had. Gaandeweg komt hij meer te weten over zijn vaders tragische levensloop.
In Sovereign Son is de spanning tussen Jansen en haar onderwerp voelbaar. Ze geeft Marcus alle tijd en ruimte om zijn ideeën en gedachten te delen, en heeft duidelijk veel empathie voor zijn problemen en verlangens. Tegelijkertijd is Marcus fantasierijk en wordt hij beïnvloed door verschillende opvattingen – hij wil in dit verhaal als mannelijke held uit de bus komen. Maar lukt dat? Jansen verbeeldt zijn fantasieën op ingenieuze wijze, met griezelige, glossy AI-clips.