Een groep vreemd uitgedoste helden gaat op zoek naar een wonder in deze absurdistische, lo-fi muzikale roadmovie van het politiek geëngageerde kunstcollectief Chto Delat. In hun experimentele flashmob in het Duitse Hettstedt, een voormalige mijnstadje, komen alle politieke angsten van deze tijd samen.
Het in ballingschap verkerende, politiek geëngageerde Russische collectief Chto Delat (Russisch voor ‘Wat te doen?’) streeft naar brechtiaanse vervreemding in hun multimediaprojecten, die het midden houden tussen experimentele film, installatiekunst en artistieke flashmobs. Chto Delat is in 2003 opgericht in Sint-Petersburg en brengt kunstenaars, schrijvers, filosofen en choreografen samen om de complexiteit van het collectieve geheugen en de politiek van het dagelijkse leven te onderzoeken.
Voor hun uiterst experimentele roadmovie Songs of Hope and Despair putten de Russische ballingen inspiratie uit twee belangrijke historische kunstwerken: Werner Tübkes Frühbürgerliche revolution in Deutschland en Rainer Werner Fassbinders film Die Niklashauser Fart. Hun ongegeneerde lo-fi film speelt zich af in het Duitse Hettstedt, een voormalig mijnstadje, en is een geïmproviseerd sprookje dat reflecteert op mislukte revoluties, ecologie en de angsten van onze tijd. Het is een magisch spel en een absurdistische musical ineen, waarin een groep vreemd uitgedoste helden op zoek gaat naar een wonder. Wat de volgende vraag oproept: hoe ziet een wonder er eigenlijk uit in politiek barre tijden als deze?