Een verveelde filmster produceert een romantische musical annex kroniek die een eeuw geschiedenis van de Indonesische politiek en film bestrijkt. Na Whispers in the Dabbas (IFFR 2025), keert Garin Nugroho terug op het festival, maar nu met een koffer vol liedjes.
“Alles draait om liefde, muziek en dans,” zegt een personage in Siapa Dia. In dit ambitieuze nieuwe werk versmelt IFFR-veteraan Garin Nugroho romantiek, politieke geschiedenis en filmgeschiedenis tot een flamboyante en aanstekelijk vrolijke musical die zowel educatief als verheffend is.
De populaire filmster (Nicholas Saputra) is zijn carrière zat en keert terug naar zijn geboortestad om iets nieuws en origineels te maken. Daar brengt een koffer vol familieherinneringen hem op een idee: een romantische musical over drie generaties, een roerige eeuw en een magisch medium. Het verhaal toont de recente geschiedenis van Indonesië, van het koloniale tijdperk tot de politieke hervormingen met afwisselende cycli van optimisme en teleurstelling, liefde en verdriet. Tegelijkertijd volgen we de ontwikkeling van de publieke functie van de Indonesische cinema, de invloed op de collectieve verbeelding en de manier waarop de potentie ervan beknot werd door censuur.
Siapa Dia zit vol levendige musicalnummers in allerlei genres en is een liefdevolle hommage aan de Indonesische filmgeschiedenis, niet nostalgisch, maar heel bewust van de vreugde en vrijheid die film kan brengen.