Marina heeft op jonge leeftijd haar ouders verloren aan verslaving en ziekte. Als de aspirant-filmmaker in de zomer op zoek gaat naar haar wortels in het noordwestelijke kustgebied van Spanje, belandt ze in een web van tegenstrijdige herinneringen en hartverscheurende ontdekkingen. De bekroonde Spaanse filmmaker Carla Simón baseerde dit weemoedige, zonovergoten portret op eigen ervaringen.
Carla Simón ontving in 2022 de Gouden Beer in Berlijn voor Alcarràs. Met Romería (‘pelgrimstocht’) deelt ze een intiem stukje autobiografische fictie dat pijnlijk laat zien dat we onze ouders nooit helemaal kunnen kennen. Zowel Llúcia Garcia als de verpletterend mooie Galicische kust spelen een schitterende hoofdrol in deze film, die laat zien dat films maken – en verhalen vertellen in het algemeen – een meeslepende manier is om een ongrijpbaar verleden te verwerken.