Ver van de bewoonde wereld probeert een man herhaaldelijk en tevergeefs zijn onvoorspelbare echtgenote van zich af te schudden. Mejbaur Rahman Sumon’s Roid onderzoekt verlangen en hechting met beklijvende beelden en overtuigende performances.
Mejbaur Rahman Sumons allegorie over de krachten die mensen bijeenhouden – en de wreedheid die soms nodig is ze uit elkaar te halen – is sterk geïnspireerd door Genesis, het verhaal van Adam en Eva. Roid speelt zich af op het platteland, een omgeving gevormd door traditionele structuren, waar een gearrangeerd huwelijk verwordt tot een smeltkroes van veerkracht, verzet en verlangen. De beelden in de film zijn van een harde, bijna archaïsche schoonheid, en de vrouw, het middelpunt van het verhaal, is onhandelbaar maar overrompelend in haar weigering het gebaande pad te volgen.
Roid is beheerst wat betreft ritme maar beladen met emotie, en toont een reis door een landschap en een relatie, allebei gevormd door cycli van vertrek en terugkeer.