Hoe kon een evenement ter promotie van autoraces uitgroeien tot een Mexicaans Woodstock? Misschien moet je dat vragen aan de organisatoren: twee jonge ondernemers die vanuit hun gevoel, tussen de psychoactieve rookwolken door, per ongeluk geschiedenis schreven.
Rock, Weed and Wheels viert een belangrijke mijlpaal in de Mexicaanse muziekgeschiedenis: het Avándaro Festival dat plaatsvond in september 1971. Het evenement was oorspronkelijk bedoeld als een reeks autoraces met een muzikaal intermezzo, en zou naar verwachting een bescheiden publiek trekken. Uiteindelijk kwamen er honderdduizenden bezoekers en werd het een soort Mexicaanse versie van Woodstock: een symbool van hedonisme en subversie dat de conservatieve Mexicaanse regering alarmeerde.
Rock, Weed and Wheels is een satire op de muzikanten, pers, ondernemers en vooral de twee jonge organisatoren van het evenement: Justino en El Negro. Filmmaker J.M. Cravioto benadert zijn werk als een mockumentary; door archiefbeelden te combineren met vrije reconstructies ontstaat een stonerkomedie in de stijl van Christopher Guest. De deelnemers weten vaak niet zeker of de camera draait en de resultaten liegen er niet om. Cravioto boekstaaft op hilarische wijze hoe een reeks ongelukjes en twijfelachtige keuzes culmineert in een ongekende chaos. En dat alles ondergedompeld in overdaad, rock, brutaliteit en wiet.