Als ze een poëziewedstrijd verliest van nieuwkomer Rangga, wordt Cinta – de ster van de school – verscheurd tussen loyaliteit aan haar vriendinnengroep en een groeiende aantrekkingskracht tot deze eenzame buitenstaander. Rangga & Cinta blaast de populaire Indonesische klassieker What’s Up with Love? nieuw leven in als een bitterzoete tienermusical.
Cinta en haar vier vriendinnen zijn redacteuren van de schoolkrant en echte supersterren. Ze vormen een onafscheidelijk groepje dat heeft gezworen nooit geheimen voor elkaar te hebben. Als Cinta een poëziewedstrijd verliest van een vrijwel onbekende jongen genaamd Rangga, wordt ze nieuwsgierig naar deze sombere, literatuurminnende eenling. Het duurt niet lang voor ze tijd met de meiden inruilt voor een stiekem avontuur dat haar vriendschap en loyaliteit op de proef stelt.
What’s Up with Love? (Rudy Soedjarwo, 2002) was een cultureel fenomeen en kassucces dat de inspiratie vormde voor succesvolle vervolgfilms en een tv-serie. Filmmaker Riri Riza werkte als producent aan het origineel en geeft met Rangga & Cinta een nieuwe invulling aan deze – voor een hele generatie iconische – tienerromance, als een vrolijke highschoolmusical met een nieuwe garde jonge acteurs. Deze reboot speelt zich af in de vroege jaren nul en vormt een nostalgische, bitterzoete terugkeer naar een tijdperk van plakboeken, wekkers en geheime liefdesbriefjes in bibliotheekboeken – de laatste adem van tienerprivacy, vlak voor smartphones continu op de loer liggen.
Het in breedbeeld en elegante pasteltinten gefilmde Rangga & Cinta geeft een nieuwe draai aan genreconventies en archetypen, en blaast nieuw leven in een alom geliefde populaire klassieker.