Phra Ruang: Rise of the Empire
Een toneelgezelschap in Bangkok trotseert juridische en financiële hindernissen en waagt zich aan een moderne herinterpretatie van een klassiek toneelstuk. Zodra hun muzikale actiespektakel tot leven komt op het scherm en op het podium, beginnen feit en fictie door elkaar te lopen.
Srinaonamthum heerst over de zustersteden Si Satchanalai en Sukhothai. Hij benoemt zijn jongste zoon Khun Bang Klang Hao tot zijn opvolger, tot groot ongenoegen van zijn oudste zoon, Phraya Pha Mueang. Helaas sterft de oude heer terwijl zijn zonen op missie zijn en grijpt de sluwe edelman Khom Sabad Khon Lampong de macht. Overvallen door dit slechte nieuws moeten de strijdlustige Pha Mueang en de vredelievende Bang Klang Hao hun meningsverschillen zien te overwinnen om samen de troon te heroveren.
Op het eerste gezicht is Chartchai Ketnusts Phra Ruang: Rise of the Empire een epische hervertelling van de stichting van ‘het eerste Thaise koninkrijk’, dat zich in de 13e eeuw losmaakte van het Khmer-rijk . Maar Ketnust framet deze historische ontstaansmythe als een herinterpretatie van een 20e-eeuws toneelstuk, uitgevoerd door een toneelgezelschap in hedendaags Bangkok. Deze meta-tekstuele dimensie stelt de autoriteit van het gecanoniseerde verslag ter discussie en benadrukt het relatieve karakter van representatie.
Met een combinatie van spectaculaire zwaardgevechten, complexe paleisintriges en barokke musicalnummers geeft Phra Ruang een gedurfde modernistische draai aan de klassieke epische cinema.