Het Amerikaanse leger probeerde in 1944 het eiland Peleliu te veroveren op de Japanners. De aanval eiste aan beide kanten duizenden doden. De animatiefilm Peleliu: Guernica of Paradise is gebaseerd op een waargebeurd verhaal en biedt een schokkende kijk op de menselijke tol van oorlog.
Palau, 1944. Tamaru, een timide mangatekenaar, is een van de duizenden Japanse soldaten die het eiland Peleliu moeten verdedigen tegen een zware Amerikaanse aanval. Als een groot deel van zijn compagnie omkomt bij een gedoemde missie trekken Tamaru en andere overlevenden zich terug in het binnenland van het eiland, waar ze bijna twee jaar blijven, niet wetend dat de oorlog allang voorbij is.
Peleliu: Guernica of Paradise is een bewerking van de gelijknamige mangaserie en gaat over de waargebeurde geschiedenis van de bloedige Slag om Peleliu (1944). Het charmante character design en de levendige animatiestijl in Goro Kuji’s speelfilmdebuut verzachten de gruwelijke wreedheid van de strijd, zonder af te doen aan de naargeestige realiteit.
Kuji’s film biedt een navrant kijkje in de psychologische tol van oorlog, waar trots, schaamte en een keihard overlevingsinstinct mensen in een voortdurende zelfopgelegde staat van belegering dwingen. Peleliu: Guernica of Paradise is een meta-anime die de mythevorming rond elke oorlog onderzoekt en is onmiskenbaar menselijk.