Sommige mensen schrijven. Anderen gaan hardlopen tot hun gedachten tot stilstand komen. Gertjan Zuilhof werkte meer dan 25 jaar als programmeur bij IFFR, en hij tekende. ‘Als een monnik,’ zei hij. ‘Een tekening per dag. Een eenvoudige gewoonte, een manier om aanwezig te blijven in de wereld.’
Ruim een kwart eeuw was Gertjan een van de invloedrijkste filmprogrammeurs van IFFR. Hij was niet snel tevreden en verlegde voortdurend de focus van het festival: naar Afrika, naar Zuidoost-Azië en verder. Altijd op zoek naar stemmen en beelden die nog niet waren getoond in Rotterdamse bioscopen. Met zijn gedurfde keuzes en zijn werk als mentor en pleitbezorger opende hij de deur voor generaties nieuwe filmmakers.
Op reis keek Gertjan altijd goed om zich heen. Hij fotografeerde, tekende en documenteerde zorgvuldig het dagelijks leven, waarbij hij vluchtige momenten verankerde in woorden en lijnen. Tekenen deed hij op afvalmateriaal: oude enveloppen, kranten, een notitieblokje van een hotel.
Nadat hij in 2024 ernstig ziek werd in Japan werd zijn wereld kleiner, maar hij bleef tekenen. Elke dag dat vaste ritueel: een tekening per dag, totdat het ophield.
Deze tentoonstelling is een eerbetoon aan Gertjan zoals hij was: slim, gul en bruisend van leven. Een uitnodiging om te tekenen: het hoeft niet perfect te zijn, maar je moet wel beginnen.