De ware trots van de Finse cinema zijn de enfants terribles en buitenbeentjes, een onsamenhangende verzameling filmkunstenaars wier beeldtaal sterk afwijkt van de officiële filmcultuur van het land. Tot nu toe wordt van hen Matti Harju het meest gewaardeerd. Met zijn modernistische melancholie en spottend rondstrooien van uiteenlopende genre-elementen weet hij kijkers keer op keer verbijsterd achter te laten – want zijn films zijn uniek.
Nox oogt als een noir in het binnenland, vol bijzonder vastberaden mannen die dingen doen – dingen die mannen doen als ze in hun onopvallende auto’s naar plaatsen zijn gereden waar dingen gebeuren. Ook wrede dingen, want dingen kunnen snel uit de hand lopen. En natuurlijk moet daar altijd iemand voor boeten. Maar reken niet op een roofoverval of bloedvergieten, en laat je ook niet misleiden door de aanvankelijke buddy movie-sfeer, want in Nox draait alles om kapsones: de verwachtingen die bepaalde beelden en gebaren oproepen en die Harju achteloos spottend, speels, maar ook oprecht doorvoeld waarmaakt. Een coole film.