Een achttienjarige ontdekt het dagboek van zijn overleden moeder en probeert haar uitbundige, complexe leven te reconstrueren. Now I Met Her is een portret van veerkracht en de moed die het vergt om met overtuiging lief te hebben, verteld met warmte en een vleugje baldadigheid.
Ouders – en moeders al helemaal – zijn vaak mysterieuzer dan we willen toegeven. Shiyi heeft nooit de kans gekregen om zijn moeder echt te leren kennen. Het beeld dat hij van haar heeft, lijkt dan ook in niets op de betoverende, rebelse en vastberaden vrouw die uit haar verborgen dagboek tevoorschijn komt.
Now I Met Her omarmt het genre komedie met een buitengewoon gevoel voor vrijheid: mannen in opzichtige pakken, vrouwen die groepen kansloze bewonderaars te slim af zijn, en zelfs honden die zonder reden op hun achterpoten door scènes dwalen. Maar Luxi Xiao’s speelfilmdebuut heeft veel meer te bieden dan anarchistische humor. De film vormt een kroniek van de transformaties die de Volksrepubliek China de afgelopen decennia heeft doorgemaakt, en laat zien hoe vrouwen die veranderingen met veerkracht, humor en vastberadenheid hebben genavigeerd.
Uiteindelijk is Now I Met Her een film over het opnieuw ontdekken van iemands leven, vanuit een onverwachte invalshoek, die nieuw licht schijnt op die persoon en haar leven.