Muñecos infernales
Wanneer een paar onnozele buitenlanders een religieus object stelen in Haïti, volgt daarop onmiddellijk goddelijke toorn. Dit is een lofzang op de dreigende schoonheid van donkere schaduwen en kamers gehuld in duisternis, en een waarschuwing met een antikoloniale subtekst. Deze Mexicaanse horrorklassieker blijft sterk verontrustend en erg vermakelijk.
Steel nooit een religieus object, zeker niet uit een cultuur die je niet begrijpt! Maar dat is precies wat een stel mannen hier doet in Haïti. Ze worden vervloekt door een voodoopriester en achtervolgd door zijn handlangers: vier tot leven gewekte poppen.
Abraham Merritts roman Burn, Witch, Burn! (1932) vormt de inspiratie voor een horrorverhaal vol kleine mensen. Benito Alazraki, een van de beste stilisten van de klassieke Mexicaanse cinema, verandert dit moralistische verhaal in een heus griezelfeest, een ode aan de dreigende schoonheid van diepe schaduwen en in duisternis gehulde kamers. Een ware Mexicaanse horrorklassieker, want na 65 jaar is hij nog altijd even diepzinnig en verontrustend.