Mickey & Richard
Portret van de iconische jaren tachtig-pornoster Mickey Squires en zijn vertolker Richard Bernstein, dat van een alternatieve documentaire overgaat in een essay over het mysterieuze en onvoorspelbare van acteren als belangrijke activiteit in ieders leven.
Een van de populairste werken op IFFR 2025 was Raw! Uncut! Video! (2021), een documentaire over filmmaker Jack Fritscher en de fetisjistische gay porno van zijn productiestudio Palm Drive Video. Sommigen noemden dit een hartverwarmende feelgoodfilm, wat gezien het onderwerp misschien verrassend is, maar wel waar. Het filmmakersduo liet zien dat deze wereld eigenlijk een spiegel van onze gedeelde verlangens is. Met hun nieuwste werk, Mickey & Richard, richt het Wohler Films-team zich opnieuw op deze sector, maar nu op één acteur in het bijzonder: Richard Bernstein, oftewel Mickey Squires, een van de meest aanbeden gezichten (en lichamen) van de gay porno uit de jaren tachtig.
Zoals de titel al aangeeft, is Richard niet Mickey – dus wat betekende het om een mannelijk lustobject te zijn, een homo-icoon, een speler in de porno-industrie? Heeft Richard iets van Mickey geleerd? En hoeveel van Mickey zat er altijd al in Richard? Kun je erotisch zijn zonder iets van jezelf te laten zien? De antwoorden op deze vragen overstijgen de pornowereld.