In het besneeuwde Tien Shian-gebergte in het Kirgizië uit het Sovjettijdperk wordt de feestelijke opening van een nieuwe goudmijn verstoord door een jonge agent die bezwijkt aan een merkwaardig toeval. Decennia later keert plaatselijke agent Nurtay (Omurbek Izrailov) terug naar het gebergte nadat een vlogger bij toeval op een lijk is gestuit. Het onderzoek legt een samenzwering bloot, geleid door de lokale topcrimineel en stroper Kerym (Nazim Mendebairov), en onthult het diepgewortelde geweld achter de rustige façade van dit ogenschijnlijk vredige plattelandsstadje. Ondertussen moet Nurtay ook afrekenen met persoonlijke en collectieve trauma’s uit het verleden die weer boven komen drijven.
In zijn indrukwekkende tweede speelfilm combineert Chingiz Narynov vertrouwde motieven van het misdaaddrama met Kirgizische mythen en subtiele kritiek op het koloniale verleden en geeft hij een eigen draai aan de film noir-conventies. De mix van Nurtays innerlijke strijd en de keiharde werkelijkheid van wat er schuilgaat onder de sneeuw leidt in Mergen uiteindelijk tot een angstaanjagende ontknoping.