Mayilaa wordt deur-aan-deurverkoper in het zuiden van India om aan haar financiële verplichtingen te voldoen. Alleen heeft ze alles behalve verkooptalent. Een scherpzinnig en toch hartverwarmend verhaal over een moeder en dochter die al reizend hun zelfvertrouwen vinden.
In de stront zitten is geen pretje, maar zonder stront zitten ook niet. Mayilaas kwetsbare dochter Sudar lijdt aan ernstige constipatie. Mayilaa wordt soms overvallen door spontane devotie en biddend om een oplossing belooft ze haar dorpsgodin een luxe zijden sari. Maar dan verliest ze haar baan en moet ze voor zichzelf beginnen om haar belofte na te komen. Ze besluit langs de deuren te gaan met rietmatten en neemt haar dochter mee.
Semmalar Annams sympathieke speelfilmdebuut Mayilaa is een bedrieglijk eenvoudig neorealistisch verhaal dat zich afspeelt in het vreedzame, landelijke Tamil Nadu in het zuiden van India. Het duo reist met hun koopwaar op hun gammele brommertje van stad naar stad en wordt geconfronteerd met het diepgewortelde mannelijke superioriteitsgevoel en de klassentegenstellingen die het leven in de streek bepalen.
Vol humor en subtiel verzet mengt Annam het spirituele met het obscene om de uitersten van haar personages te verkennen. Maar op hun bescheiden avontuur als ondernemers vinden moeder en dochter ook genoeg liefde, solidariteit en onverwachte erkenning.