Bantoo, een onopvallende trompettist in een bruiloftband, vindt een nieuwe roeping als hij een inspirerende straatmuzikant ontmoet – maar zijn artistieke wedergeboorte dreigt hem te vervreemden van de werkelijkheid. Een warm, dromerig psychodrama over het ontwaken van de creatieve geest.
De kopersectie van de bruiloftband Kirti in een voorstad van Delhi heeft een heldere opdracht: houd de energie erin, houd je aan het repertoire, laat de drummers de boventoon voeren en vooral, zorg dat je er goed uitziet. De band is geen plek voor experimenten of vernieuwing en eist bescheidenheid en volgzaamheid van zijn muzikanten. Maar als trompettist Bantoo, ooit een betrouwbare teamspeler, besmet wordt door het kunstvirus, vindt hij zijn eigen toon.
In zijn warme, bedwelmende speelfilmdebuut Master Bantoo onderzoekt Arsh Jain de obscure randen van de grillige Indiase bruiloftscultuur. Jains intieme film, met extreme close-ups, volgt de esthetische bewustwording van zijn naïeve hoofdpersoon wiens dromen over sociale mobiliteit en creatieve autonomie botsen met zijn benarde financiële situatie.
“Je moet een tikkeltje gestoord zijn om de top te bereiken,” zegt Bantoo tijdens een van zijn gefingeerde sterreninterviews. In een gejaagde, levendige en impressionistische stijl mengt Master Bantoo realisme met droombeelden tot een hypnotiserend geheel. Een gepassioneerd pleidooi voor artistieke eigenheid.