Let Them Be Seen
Een liefdevol portret van het vergeten stadje Tapoleng, waar de kerk tijdens het apartheidsregime een toevluchtsoord werd voor de inwoners. Hier ontstaat een nieuwe religie, die berust op nieuwe spirituele praktijken, gemeenschapszin en zelfvertrouwen.
Nolitha Refilwe Mkulisi’s veelzijdige speelfilmdebuut speelt in haar geboortedorp Tapoleng, in de Zuid-Afrikaanse provincie Oost-Kaap. Let Them Be Seen onderzoekt een regio die bekend staat om zijn vele kerken – een gevolg van de eeuwenlange indoctrinatie door missionarissen. Verder is het gebied na de apartheid door de nieuwe machthebbers vergeten. Met een intrigerende mengeling van documentaire, absurdisme en satire toont de film hoe de inwoners hun spirituele banden herdefiniëren en een nieuwe religie creëren, geworteld in voorouderlijke tradities. Mkulisi’s scherpe, maar liefdevolle blik volgt de inwoners in hun dagelijks leven in spaza-winkels, op informele bijeenkomsten en in hun huizen.
Een fantasierijke, oogstrelende beeldtaal vol video-art roept samen met een fascinatie voor de grenzen tussen fictie en documentaire de nostalgie op van de populaire muzikale spelshow Jam Alley uit de jaren 90. Met een sterk vrouwenteam en haar dorpsgenoten als drijvende kracht stelt Mkulisi zaken centraal als geloof, rituelen en geheugen. De film biedt geen eenvoudige oplossingen, maar toont hoe belangrijk het is echt gezien te worden.