Caïro, 1919. Na de Eerste Wereldoorlog zijn de Egyptische soldaten van het oude rijk getraumatiseerd, heeft de Spaanse griep het land geteisterd en worden nationalistische leiders onder fel protest gedeporteerd. Iemand die immuun is voor het tumult is Abdel Qader, een apolitieke drugsdealer die de Jinn genoemd wordt en die zaken blijft doen met de kolonisator. Maar als het onrecht hem wakker schudt, voegt hij zich bij een ondergrondse verzetsgroep onder leiding van Ahmed Kira, een dokter die een streepje voor heeft bij de Britten.
Kira & El Gin, een verfilming van Ahmed Mourads roman 1919 (2014), is een prikkelend antikoloniaal drama dat zich afspeelt tijdens de Egyptische onafhankelijkheidsstrijd in de jaren twintig. Regisseur Marwan Hamed balanceert het heroïsche met het intieme door meeslepende ensceneringen van historische gruweldaden af te wisselen met persoonlijke verhalen van verzetsstrijders. De film kan zich beroemen op innemende hoofdrolspelers in onberispelijke kostuums, spannende actiescènes en een voortstuwende vertelstijl die ons meesleept naar het hart van het drama.
Kira & El Gin is geïnspireerd op ware gebeurtenissen, maar trapt niet in de valkuil louter een historische illustratie te willen zijn. De film is noch chauvinistisch, noch verheerlijkt hij de daden van de verzetsstrijders, die gewoon doen wat ze moeten doen. In plaats daarvan ligt de nadruk op de innerlijke onrust van de personages, die verscheurd worden tussen hunkering naar een gezin en een verlangen naar gerechtigheid.