Isan, de grootste en tegelijk armste regio van Thailand, is het koninkrijk al tijden een doorn in het oog door het daar smeulende pro-democratische sentiment. Isan Odyssey neemt de kijker mee op een verlichtende, muzikale reis langs de vergeten bladzijden van Thailands politieke geschiedenis.
Wat zegt een muzikale vorm ons over de wereld? Heel veel, volgens Thunska Pansittivorakuls fascinerende en gelaagde documentaire Isan Odyssey. Mor Lam, een traditionele volksmuziek met wortels in Laos, is nog altijd populair in Isan, een regio in Noordoost-Thailand waar veel Lao wonen. Hoewel de muziek in Isan ooit een middel was om zelfbeschikking te bereiken en de vermeende ‘Thaise assimilatie’ van de regionale cultuur tegen te gaan, is Mor Lam nu een gelikt multimediaspektakel waarin liefdesliedjes domineren.
Dat inzicht is pas het startpunt van Pansittivorakuls enthousiaste onderneming. Wat begint als een inkijkje in een populaire kunstvorm mondt uit in een veelomvattende verhandeling over de politiek en de geschiedenis van Thailand: de moeizame relatie met de Lao, de wrede, door de VS gesteunde, zuivering van vermeende communisten, het onderdrukken van studentenbewegingen en de voortdurende ontvoeringen van pro-democratische activisten.
Om deze ambitie waar te maken, gebruikt Pansittivorakul (This Area Is Under Quarantine, IFFR 2009) een dynamische mix van interviews, muziekclips, dansuitvoeringen, archiefbeelden en zelfs vlogs. Het resultaat is een eclectisch, verrassend werk dat voortdurend in beweging is.