Insomnia
Door ons zonnestelsel wervelt een planeet waar de tijd stilstaat en de natuurwetten niet gelden: Insomnia. Wanneer een oudere kunstenaar gediagnosticeerd wordt met kanker, stelt zijn arts een vakantie op deze planeet voor, om de ontwikkeling van de ziekte te vertragen. Met de hulp van zijn dochter – een filmmaker – bereidt de kunstenaar zich voor op een grootse interplanetaire reis.
Insomnia, geregisseerd door Vita Soul Wilmering en haar vader Luuk Wilmering, is een hybride film, waarin een bijzonder en ontroerend scifi-verhaal wordt verweven met een documentair portret van een liefdevolle vader-dochterrelatie. Samen bekijken ze oude foto’s, maken lange wandelingen in de natuur, speculeren over beslissingen van vroeger en genieten van elkaars gezelschap. Vader en dochter transformeren hun pijnlijke werkelijkheid in een bijzonder ruimteavontuur. Deze fantasie zorgt er niet alleen voor dat ze meer tijd met elkaar kunnen doorbrengen, maar houdt ook het verdriet op afstand. Insomnia brengt de intieme band tussen de twee personages in kaart, waarbij zorg momenten zich nestelen tussen een roerig verleden en een onzekere toekomst.