De Holiday Inn, gesitueerd aan de ‘Sniper Alley’, was een cruciale plek tijdens de belegering van Sarajevo, van 1992-1995. Internationale journalisten verbleven er. Maar hoe zat het met het hotelpersoneel? Deze onthullende documentaire vertelt het verhaal van drie mannen die elke dag het gevaar trotseerden om hun hotel open te kunnen houden.
“Er zijn momenten die ik probeer te vergeten. Maar soms komen ze vanzelf bovendrijven.” Tijdens haar onderzoek naar de Holiday Inn – een cruciale locatie tijdens de vier jaar durende belegering van Sarajevo (1992-1995) en de plek waar internationale journalisten samenkwamen – besefte documentairemaker Qali Nur dat er nauwelijks getuigenissen van het hotelpersoneel bestonden. Ze filmt drie mannen die het meemaakten – chef Mustafa, chauffeur Ismet en ober Frank – die vertellen over hun herinneringen aan dagelijkse tragedies, veerkracht, en het overleven in de vuurlinie.
Inn a State of Siege combineert intieme, vaak aangrijpende interviews en gesprekken tussen vrienden met uitgebreide nieuwsbeelden en geeft zo een gedetailleerd en informatief verslag van moeilijke jaren. Het laat de kijker achter met een actuele anti-oorlogsboodschap, gericht aan de wereld van nu.