Met zijn tweede film sloeg filmmaker Marwan Hamed een compleet andere richting in. In dit actie-melodrama met Ahmed El Sakka –de grootste Egyptische actieheld van de jaren 2000 – volgen we de opmars van een jonge gangster in de onderwereld van Caïro.
Maar zijn ambities lopen uit op niets als hij een driehoeksverhouding wordt ingezogen met een angstaanjagende bendeleider (de inmiddels overleden oudgediende Mahmoud Abdel Aziz in een van zijn meest huiveringwekkende rollen) en zijn jeugdliefde (Hind Sabry uit The Yacoubian Building).
Dit misdaadverhaal, een van de heftigste Arabische films van de eenentwintigste eeuw, is gebaseerd op een origineel scenario van acteur-scenarioschrijver Aboelhassan Abbas (de sadistische politieman uit Yacoubian). De film laat zien hoe kundig Hamed strak gechoreografeerde, razendsnelle actiescènes vermengt met stormachtige romantiek en terugkerende subplots rond de strijd tegen een informele, corrupte macht. Bij de release stak een storm van kritiek op over wat velen zagen als excessief geweld en godslastering. Waar de film aanvankelijk geen succes was, is de reputatie ervan in de loop der tijd gegroeid. Inmiddels is Ibrahim Labyad een echte cultklassieker, die de inspiratie vormde voor een golf van grimmige arbeiders-actiefilms in Egypte.