In een klein Schots stadje groeit John Davidson (Robert Aramayo) midden jaren tachtig op met het syndroom van Gilles de la Tourette. Tegen alle verwachtingen in wordt hij uiteindelijk een baanbrekende, veelgeprezen activist en pleitbezorger voor zijn lotgenoten in het Verenigd Koninkrijk. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal.
De titel van Kirk Jones’ film heeft een dubbele betekenis: ‘I swear’ verwijst naar de scheldwoorden die voortdurend ontsnappen aan hoofdpersoon John Davidson, maar ook aan zijn herhaaldelijke belofte dat hij het niet zo bedoelt en er geen controle over heeft. Een perfecte samenvatting van de dunne lijn waarover de film zich behendig beweegt: enerzijds wordt erkend hoe grappig Davidsons tics en gevloek op het eerste gezicht lijken; anderzijds wordt pijnlijk duidelijk hoe moeilijk ze zijn leven kunnen maken.
Het resultaat is een Britse kitchen-sink dramedy die de uitdagingen waarmee de jonge Schot wordt geconfronteerd niet uit de weg gaat. Hij krijgt zijn diagnose in een tijd waarin nog maar weinig bekend is over Gilles de la Tourette. Wat voor anderen gewoon een nachtje stappen is, is voor Davidson een hele onderneming – maar filmmaker Kirk Jones kiest ervoor niet op Davidsons problemen te focussen, maar op de mensen die hem steunen. Mede dankzij een geweldige cast onder leiding van Robert Aramayo, die van Davidson een veelzijdig personage maakt, levert de filmmaker een echte publiekslieveling af, die laat zien hoe belangrijk onderwijs, begrip en acceptatie zijn.