Nadat hun gewelddadige vader is vermoord door een buurman worstelen twee broers met verlies, vrijheid en hun vriendschap met de zoon van de moordenaar. Een doorvoeld debuut over de problemen rond misdaad en geërfde schuld.
In i grew an inch when my father died bundelt P.R. Monencillo Patindol momenten uit de levens van drie jongens uit een rivierdorp op het Filipijnse eiland Leyte. De broers Ge en Kenken blijven alleen achter als hun alcoholistische vader wordt vermoord door een dorpsgenoot. De jongens zijn bevriend met Ricor, de zoon van de moordenaar. Kenken stopt met praten en trekt zich terug en de oudere Ge voelt zowel genegenheid als wrok tegen Ricor.
Patindols diep doorvoelde debuut stroomt dankzij de poëtische textuur even moeiteloos als de rivier waar het zich afspeelt. De persoonlijke beeldtaal wordt gekenmerkt door creatief gebruik van vale kleuren, abrupte verschuivingen in de opbouw en een verbluffende mix van statische en met een handheld-camera gefilmde shots.
Even ernstig als empathisch laat Patindol zijn hoofdpersonen zweven tussen woede en verlangen, jeugdige gelukzaligheid en vroegrijpe volwassenheid, en afgrijzen en verzoening. Zonder een moreel standpunt in te nemen toont de film een complex beeld van levens in de schaduw van misdaad, liefde en vertrouwen.