Homecoming herinterpreteert Homers Odyssee: niet als heldenepos, maar als een zoektocht naar ’thuis’ in een wereld die wordt gedreven door algoritmen, schermen en ecologische onzekerheid. Wat betekent thuiskomen wanneer technologie ons constant verbindt, maar tegelijk vervreemdt van onszelf en onze omgeving?
Mark Dorf onderzoekt de spanning tussen ervaring en constructie. Via fotografie, digitale media en sculptuur verkent hij hoe mensen het digitale, stedelijke en architectonische landschap en de natuurlijke wereld beleven, en ermee verweven zijn. In zijn filmische epos laat hij zien hoe algoritmen en beeldgenererende systemen de grenzen van onze ecologische, emotionele en sociale werkelijkheid herschikken. Live-action-beelden versmelten met 2D- en 3D-animatie, internetfragmenten worden in lagen over elkaar gelegd en verbonden door een onheilspellende geluidslaag.
Met deze onrustige montage en een gefragmenteerde beeldtaal doorprikt Homecoming een geruststellende belofte van nostalgie. Was het ’thuis’ waarnaar we verlangen er ooit echt, of was het altijd al een constructie, gevormd, bemiddeld en uiteengevallen in de geschiedenis van kunst, cinema en technologie?