Een montage van duizenden scènes uit fictiefilms over de holocaust, als manier om op zoek te gaan naar patronen – gedeelde beelden, motieven en gebaren. Een intellectueel prikkelende en emotioneel overweldigende essayfilm over onze gezamenlijke beeldgeschiedenis.
Hoeveel van wat we denken te weten over de holocaust is gebaseerd op het beeld ervan uit films en tv-producties? Het zijn fictieve hervertellingen (vaak op basis van documentair bewijs) die een van de vreselijkste hoofdstukken uit de geschiedenis in een genre hebben veranderd waar IFFR-veteraan Michal Kosakowski de term “holofictie” voor heeft bedacht.
Kosakowski heeft een volstrekt unieke manier gevonden om deze bijzondere wereld van beelden, personages en verhalen te analyseren: door fragmenten uit honderden films te monteren in sequenties en clusters die hun overkoepelende kern onthullen – met een speciaal gecomponeerde soundtrack die de abstrahering versterkt, maar de ervaring ook een bijzondere emotionele lading geeft. Dat maakt Holofiction een filmessay over onze gedeelde visuele geschiedenis die even leerzaam als ontluisterend is.