Het bewogen leven van Goliarda Sapienza (1924–1996) doet denken aan dat van zeventiende-eeuwse Italiaanse kunstenaars die pas na hun dood erkenning kregen. Mario Martone presenteert een fijnzinnige vertelling van het levensverhaal van deze eigenzinnige auteur, die sterk beïnvloed werd door vrouwen die ze tijdens haar gevangenschap ontmoette, in het Rome van de jaren tachtig.
De Italiaanse actrice en schrijfster Goliarda Sapienza werd gedurende haar leven door uitgevers afgewezen. Ze brak pas door toen haar man haar provocerende literaire meesterwerk, The Art of Joy, postuum publiceerde. Haar onconventionele leven is omgeven met een zweem van vermaardheid, wat de Napolitaanse filmmaker Mario Martone gebruikt om zijn portret van Sapienza in zijn nieuwste film Fuori kleur te geven. Eerder bracht Martone The King of Laughter (IFFR 2022) en Nostalgia (IFFR 2023) naar Rotterdam. Nu richt hij zijn lens op het Rome van de jaren tachtig, tijdens en na Sapienza’s vijfdaagse gevangenschap in de Rebibbia-gevangenis, en baseert hij zijn film op haar memoires daarover.
De hechte banden die ze daar smeedde, hebben de schrijfster en haar kijk op de wereld diepgaand en blijvend gevormd. Fuori, ‘buiten’ in het Italiaans, is een sprankelende verwijzing naar de grens tussen de gevangenis en de buitenwereld, waarvan Sapienza zich steeds meer bewust wordt. De iconische Italiaanse actrice Valeria Golino vertolkt de schrijfster met zowel levenslust als wanhoop, gedreven door de kracht van zusterschap, vriendschap en liefde.