Schrijver en acteur Eduardo de Filippo (1900-1984) geldt als een van de belangrijkste Italiaanse kunstenaars van de 20ste eeuw. Hij speelt een belangrijke rol in The King of Laughter, maar het kost tijd om te ontdekken welke precies; de relaties binnen de uitgebreide theaterclan van pater familias Eduardo Scarpetta, de ‘koning’ uit de titel, zijn gecompliceerd.
Scarpetta, met brille vertolkt door acteergigant Toni Servillo, was de belangrijkste schrijver en regisseur van het Napolitaanse theater rond de vorige eeuwwisseling. Met zijn kluchten en parodieën bediende hij een breed publiek. Centraal in de film staat de beroemde rechtszaak die tegen Scarpetta werd aangespannen door de verwaande dichter Gabriele D’Annunzio.
Deze warmbloedige, met zichtbare liefde voor het theater gemaakte biopic doet recht aan Scarpetta’s sterke en minder fraaie kanten, én toont de wording van nieuw talent. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan – let wat dat betreft ook op de aftiteling.