De diefstal van een kostbaar relikwie uit een Vietnamees vissersdorp leidt tot spectaculaire confrontaties tussen drie broers en een eindeloze stroom aan tegenstanders. De stuntmannen en acteurs van de Vietnamese Action C-groep – geïnspireerd door Jackie Chan en Stephen Chow – gaan helemaal los in hun debuut.
Drie broers moeten een waardevol kunstvoorwerp van grijze amber uit hun dorp terughalen bij een wrede Saigonese roversbende: een simpel uitgangspunt voor een reeks creatieve actiescènes. Fish, Fists and Ambergris was een kaskraker in Vietnam in 2025 en laat het IFFR-publiek kennismaken met een getalenteerde en vindingrijke groep stuntmannen en martial artists die sympathieke en herkenbare personages spelen, geworteld in een arbeidersmilieu.
Fish, Fists and Ambergris opent met een vechtscène, wat niet alleen de toon zet, maar ook een venster biedt op een ondervertegenwoordigde filmcultuur, bijna twintig jaar na de eerste succesvolle Vietnamese martial arts-film The Rebel (2007). Debuterend filmmaker Dương Minh Chiến werkt met veel vindingrijkheid en een innemend gevoel voor humor in de stijl van Jackie Chan en Stephen Chow al jaren samen met de stuntmannen en martial artists van Action C. Hij maakte eerder al korte films voor hun YouTube-kanaal. Nu zijn hun talenten voor het eerst op het witte doek te zien – zonder special effects: hun stunts zijn een ode aan discipline en ervaring.