First Light
Deze debuutfilm van de Filipijns-Australische filmmaker James J. Robinson is een elegante en subtiel vernietigende verkenning van geloof, gemeenschapszin en institutionele corruptie in een bergdorpje, waar het draait om een rustiek nonnenklooster en een opvallend majestueuze kerk.
Yolanda (Ruby Ruiz), een non van in de veertig, woont in een koloniaal bergklooster en werkt in het plaatselijke ziekenhuis waar ze wordt bewonderd om haar vriendelijkheid en vroomheid. Nadat ze de laatste sacramenten heeft toegediend aan een jonge man die betrokken was bij een gruwelijk bouwongeval worstelt de non met de aard van zijn overlijden. Ze reconstrueert op haar eigen, zachtaardige manier de omstandigheden rond het ongeluk met behulp van haar contacten in de hechte gemeenschap, onder wie de vader van de overleden man, de plaatselijke pastoor en de rijke vrouw van de eigenaar van het bouwterrein.
De lange takes en schilderachtige, tableau vivant-achtige mise-en-scène getuigen in Robinsons debuutfilm van zijn achtergrond als fotograaf. Met zijn ingetogen, geduldige benadering geeft hij de personages iets waardigs en plechtigs – ze krijgen diepte, zowel in hun tekortkomingen als in hun vriendelijkheid, door middel van subtiele blikken en troostende woorden.