Tijdens zijn ruim 40 jaar lange loopbaan als filmmaker heeft Othmar Schmiderer meerdere onderwerpen behandeld, maar hij keert steeds terug naar thema’s rond het platteland en de landbouw. Hoe kun je van het land blijven leven en wat hebben plattelandstradities en -waarden nog voor betekenis in onze door steden en technologische vooruitgang gedefinieerde wereld?
In Elements of(f) Balance krijgt zijn bezorgdheid een internationale dimensie: als de mensheid het ecosysteem van onze planeet heeft kunnen schaden, moeten we het evenwicht toch ook kunnen herstellen? Schmiderer vindt verrassende voorbeelden in Italië, Bangladesh, Oekraïne, Nederland, de Volksrepubliek China en Oostenrijk, waar hij mensen ontmoet die bijvoorbeeld experimenteren met schimmels en kwallen, en oude technieken als permacultuur. De urgentie van het onderwerp wordt gerelativeerd door de vredige sfeer en de grootsheid van de film, waardoor het publiek voelt en begrijpt hoeveel de menselijke geest aankan – dankzij de geniale en gulle wereld waarin we leven.