Rojîn, een Koerdische vrouw die in Finland woont, ontdekt dat ze niet alles weet over haar ingewikkelde verleden. Een subtiel geregisseerd en indringend drama dat op de Koerdische ervaring van ontheemding en ballingschap reflecteert.
De Koerdische Rojîn heeft bijna haar hele leven ver van huis doorgebracht, in Helsinki, waar ze als anesthesioloog werkt in een ziekenhuis. Ze is inmiddels 40, maar haar alledaagse leven wordt er niet eenvoudiger op: de relatie met haar twaalfjarige dochter Azad wordt steeds gespannener, en ook haar huwelijk met Ferhat vertoont barsten. Azad weet niet dat ze is geadopteerd – net zoals Rojîn zelf niet het hele verhaal over haar verleden kent. Daar komt verandering in wanneer haar vader Nîzam haar vanuit Zweden komt opzoeken.
In zijn tweede speelfilm schildert filmmaker Erol Mintaş met tinten zand, houtskool en saffier, beheerste gebaren en ingetogen Noords licht. De film schetst een wereld waarin vluchtelingen en migranten weinig stabiliteit kennen. Earth Song weerspiegelt niet alleen de Koerdische ervaring van ontheemding en ballingschap, maar spreekt over alle levens die door onderdrukking en geweld over de wereld verspreid zijn geraakt.