Taha (Asser Yassin) werkt als apotheker en leidt een eenzaam bestaan terwijl hij zorgt voor zijn gehandicapte vader, een voormalig geschiedenisleraar. Wanneer die onverwacht en op mysterieuze wijze wordt vermoord, komt Taha’s leven totaal op zijn kop te staan. Het is het begin van een fanatieke zoektocht naar het duistere verleden van zijn vader, waarin een ondergrondse organisatie met een twijfelachtige missie opduikt.
Voor hun derde samenwerking op rij baseerde Marwan Hamed zich op Ahmed Mourads succesvolle boek uit 2010. De gelijknamige film met de inmiddels bekende kenmerken van geheime netwerken en gevaarlijke middelen werd opnieuw een kassucces.
Diamond Dust is deels moordmysterie, deels vergeldingsverhaal en deels psychologische neo-noir. De film onderzoekt de vluchtigheid van gerechtigheid, de verstikkende platheid van het middenklassebestaan en de erfelijkheid van gewelddadigheid. Ook de ambiguïteit van moraliteit – een terugkerend thema in het werk van zowel Hamed als Mourad – speelt een rol. Dit donkere genrestuk is tegelijk een subtiel commentaar op de legitimiteit van eigenrichting in een wetteloos land dat gebukt gaat onder corruptie.