En-Shan is een prestigieuze particuliere middelbare school die prat gaat op een perfect systeem voor het beoordelen van prestaties van leerlingen én docenten – een school waar excellentie de enige geaccepteerde ambitie is. Een week voor de eindexamens hangen er honderden kopieën van een anoniem briefje in de gangen waarop staat dat een leerling zelfmoord pleegt als de examens doorgaan. De school is in paniek. Wie schreef dit briefje? Gaat het om een slechte grap, of om een matig presterende leerling? Of is het iemand ernst? Maar wie is het dan?
Filmmaker Kiwi Chow uit Hongkong kent de onderwijswereld en put voor Deadline uit zijn eigen ervaringen. Dit adembenemende drama is een kritiek op het systeem, maar ook een bredere reflectie op autoriteit, respect, gehoorzaamheid en rebellie – en biedt naast een waarschuwing ook bemoediging en troost. Deadline speelt in een indrukwekkend universiteitsgebouw: elk beeld, elke beweging, elk personage en elke vertolking is sensationeel en blijft de kijker nog lang bij.