Regisseur Alex Cox (Repo Man, Straight to Hell) speelt zelf de hoofdrol in zijn laatste film, een kolonisatieverhaal over Amerikaanse hebzucht. We volgen de mysterieuze zwerver Strindler die in het Westen op zoek gaat naar de namen van overleden Mexicaanse landarbeiders.
In 1890 trekt de ongure Strindler de aandacht in een grensstadje als hij flink wil betalen voor aanvullingen op zijn namenlijst. Strindler struint welgemoed de saloons en boerderijen af om mensen tegen betaling aan het praten te krijgen – maar schiet daar soms in door. Te midden van de dorpsdronkaard, opvliegende veehoeders en plaatselijke bandieten raakt Strindler al snel verstrikt in zijn eigen sterke verhalen.
De western past de legendarische filmmaker Alex Cox (Repo Man, IFFR 1985; Sid and Nancy, IFFR 1987) even goed als de zwarte bolhoed die hij draagt in Dead Souls, een vrije bewerking van Nikolai Gogols roman Dode zielen uit 1842. Aan vuurgevechten en corrupte beambten geen gebrek. En hoewel spaghettiwesternlegende Gianni Garko coscenarist was, maken de schelmenromanachtige sfeer, duistere satire en de verrassende mix van genres het een typische Cox-film.
Ondanks de cartoonachtige personages en het oppervlakkige geweld schetst hij een meditatief, authentiek landschap aan de randen van de Amerikaanse nachtmerrie: waar je rijk wordt met louche deals en reputaties worden opgebouwd met bloed en goud.