Car Aircon Electrical Autocartoons
Wijlen Gertjan Zuilhofs werk als curator van wereldcinema maakt een legendarisch deel uit van het IFFR-erfgoed. Deze film toont een ander aspect van zijn veelzijdigheid: zijn creatieve tekenwerk. Met een eenvoudige iPad transformeert hij gesamplede beelden, creëert hij denkbeeldige wezens en herschept hij alledaagse ervaringen.
Veel IFFR-medewerkers hebben dierbare herinneringen aan Gertjan Zuilhof (1955–2025), wiens uitmuntende programma’s gewijd aan hedendaagse Afrikaanse en Zuidoost-Aziatische films – nauwelijks erkend op internationale festivals tot hij er als curator aandacht aan schonk – mijlpalen zijn in de geschiedenis van het festival. Minder bekend is zijn werk als fanatieke amateurtekenaar.
Car Aircon Electrical Autocartoons maakt gebruik van digitaal tekenen, een eenvoudige technologie. In korte episodes, samengevoegd tot een magnum opus, verzamelt Zuilhof fragmenten van foto’s en bewegende beelden en zijn eigen werk op papier – en begint dan te verfraaien, te schuiven en het geheel nieuwe betekenis te geven en met speelse kleuren tot leven te wekken. Hij vertrouwt vooral op zijn eigen zintuiglijke en emotionele indrukken en blijft terugkeren naar bepaalde obsessies: vogels, water, straten, denkbeeldige dieren… De begeleidende muziek is een gigantische geluidscollage met bijdragen van onder meer Khavn, Babel Gun en Jerry Gordon.
Tussen kinderlijke krabbels en het antropologische ‘veldwerktekenen’ van Michael Taussig in, vormt deze film Gertjan Zuilhofs artistieke testament.
Car Aircon Electrical Autocartoons wordt vertoond tijdens het Autocartoons: Cinema Concert op zaterdag 31 januari en als onderdeel van de tentoonstelling One Drawing a Day in de Doelen Studio 2, van 30 januari t/m 5 februari.