Een huis is meer dan een woning, het is een levend omhulsel van onze geschiedenis en herinneringen. Met een bezielde vertolking door de Spaanse ster Carmen Maura verkent Maryam Touzani in Calle Málaga de hardnekkigheid van ouderdom en de onverwachte ontmoetingen die het leven weer laten sprankelen.
Na haar veelgeprezen films Adam (IFFR 2020) en The Blue Caftan (IFFR 2023) keert de Marokkaanse filmmaker Maryam Touzani terug naar IFFR met Calle Málaga. Touzani’s grootmoeder vormt de inspiratie voor dit spaanstalige drama, dat zich afspeelt in Tanger en aan haar is opgedragen. De film vertelt het verhaal van Maria Angeles, een 79-jarige vrouw die bezoek krijgt van haar dochter Clara, een verpleegster die in Madrid woont. Clara, die emotioneel in de war is en in financiële moeilijkheden verkeert, heeft besloten het ouderlijk huis, waar Maria haar hele leven heeft gewoond, te verkopen. In haar pogingen om zich tegen de beslissing van haar dochter te verzetten, herontdekt Maria haar stad en vindt een romantische vonk die haar leven zal veranderen.
Calle Málaga, dat Touzani samen schreef met Nabil Ayouch (Razzia, IFFR 2018), zet dit warme stadsbeeld af tegen de van elkaar vervreemde moeder en dochter. De legendarische actrice Carmen Maura schittert in een sprankelende hoofdrol, waarin ze de vastberadenheid belichaamt van een vrouw die tot alles bereid is om haar huis en bezittingen te behouden – ook als ze zich opnieuw moet uitvinden om trouw te blijven aan haar verleden.