Twee uit elkaar gegroeide zussen ontmoeten elkaar opnieuw in Gran Canaria, na de dood van hun ouders. Daar erven ze een onaf vakantieoord en esoterisch retreat. Door middel van het vreemde en het oprechte onderzoekt Itonje Søimer Guttormsen de verhalen die we over onszelf vertellen, en de verhalen die we vermijden.
We zijn altijd blij oude bekenden opnieuw op IFFR te mogen verwelkomen. Vijf jaar geleden presenteerden we in de Tiger Competition met trots Gritt (2021), het speelfilmdebuut van Itonje Søimer Guttormsen. De film werd vervolgens op verschillende plekken vertoond en geprezen als een van de grootste ontdekkingen van dat jaar. Nu keert Guttormsen terug met haar tweede speelfilm, Butterfly: wederom een reis door een ongewone gedachtenwereld.
Butterfly richt de aandacht op een hardnekkige hedendaagse gewoonte: onzin uitkramen over onszelf, beelden en verhalen verzinnen die op zijn best fantasierijk en vaak nietszeggend zijn. Terwijl de zussen zich door dit landschap bewegen, zetten Renate Reinsve en Helene Bjørneby personages neer die zowel krachtig als kwetsbaar overkomen, perfect afgestemd op het veranderlijke emotionele terrein van de film. Zoals we van haar gewend zijn, weet Guttormsen humor te vinden in donkere momenten en legt ze daarbij de ijdelheid, absurditeit en alledaagse eigenaardigheid bloot die schuilgaan achter de verhalen die we over onszelf vertellen.