Bazaar (Murder in the Building)
In deze prachtige Hitchcock-hommage die zich afspeelt in Parijs raken een misdaadauteur en zijn partner (een filmdocent) betrokken bij een echt mysterie als ze hun buurman van moord verdenken. Een dynamische mix van screwballcomedy, suggestieve humor en nostalgische spanning die fantastisch werkt.
De misantropische romancier François (Gilles Lellouche) schrijft pakkende misdaadverhalen – Agatha Christie meets De rode pimpernel – maar buiten de avontuurlijke wereld van zijn Marquis la Rose-romans is zijn leven weinig opwindend. Zijn partner Colette (Laetitia Casta), docent aan de Sorbonne en een wereldberoemde Hitchcock-expert, is het zat om François thuis in zijn pyjama te zien zitten en verlangt naar de spanning van de filmklassiekers die ze met haar studenten bekijkt. Als Colette hun flamboyante buurman (Guillaume Gallienne) verdenkt van de moord op zijn vrouw wordt hun saaie leventje op zijn kop gezet en bloeit hun uitgebluste relatie weer op.
Rémi Bezançons charmante komische thriller is een speelse update van Rear Window (1954), verplaatst naar het Parijs van nu. Lellouche en Casta spelen hun rol als uitgeblust echtpaar van middelbare leeftijd dat zich laat meeslepen door een gevaarlijk mysterie met een vette knipoog. De vele meta-grappen en slimme filmverwijzingen maken Bazaar een echte crowdpleaser vol romantische charme.