Alterity markeert de terugkeer van muzikant en media-archeoloog Jacco Gardner en neemt je mee naar de jaren tachtig. Een tijd waarin machines niet bedoeld waren om mensen na te bootsen, maar om samen dingen te creëren. Dit is geen somber toekomstbeeld van AI, maar een speels en optimistisch onderzoek naar gedeelde creativiteit tussen mens en machine.
Gardner blikt terug op de opkomst van homecomputers zoals de Atari ST en Commodore, die voor het eerst het creatieve proces naar huis haalden. Films en muziek konden ontstaan buiten de commerciële studio’s, zonder camera of traditioneel instrument, maar via generatieve software.
Inspiratie haalt Gardner uit de baanbrekende experimenten van mediakunstenaars zoals videogamedesigner Jeff Minter en componist Adrian Wagner. Hun volledig digitaal gemaakte film Merak (1988) vormt een belangrijke inspiratiebron voor Alterity, met Minters generatieve software Trip-a-Tron en de intelligente sequencer M als sleutelelementen in Gardners installatie.
Via deze installatie en performance brengt Gardner deze software weer tot leven. Geluid, beeld en algoritmes wisselen elkaar in realtime af, waardoor steeds nieuwe combinaties ontstaan. Bezoekers kunnen dit zowel live ervaren als zelfstandig de installatie ontdekken. Alterity nodigt uit om technologie niet als spiegel van de mens te zien, maar als volwaardige, creatieve partner.