Wanneer mensen letterlijk ontploffen van emoties, is rouw slechts het begin. Een wild surrealistische vertoning, waarin een rouwende man, zijn beste vriend en zijn moeder zich een weg door het dorpsleven banen. Dan Geesin vermengt absurde body-horror met warmte en humor.
Dan Geesin heeft meerdere korte films vertoond op IFFR, dus eerdere festivalbezoekers zouden al een voorgevoel kunnen hebben van deze superstijlvolle, langzaam sudderende wervelwind vol surrealistische drukte. In eerste instantie lijkt Een mislukt eerbetoon aan moederliefde een klassieke Nederlandse dorpsklucht die knipoogt naar de ideeën van mede-festivalfavoriet David Cronenberg. Naarmate de film vordert, voelt hij steeds meer als een droom of slaapwandeling, die ondanks alle waanzin licht van toon blijft. In deze wereld is een goed einde nog steeds mogelijk, zelfs als alles op het punt staat te ontploffen.