Tudor Giurgiu keert terug met een licht ontvlambare film die balanceert tussen romkom en drama. 3 Days in September is een realistische studie naar verraad, gelardeerd met de wrange, donkere humor die zo kenmerkend is voor de Roemeense New Wave uit de jaren 2000. De film opent met een kalm zeezicht in een badplaats aan de Zwarte Zee, waar Bianca en Victor (Andreea Vasile en Emilian Oprea) de details van hun aankomende huwelijk bespreken.
De volgende avond, terwijl de voorbereidingen voor de ceremonie in volle gang zijn in de hoteltuin en de schoonouders met elkaar proosten naast een sfeervol verlicht zwembad, stormt een onbekende vrouw de bruidssuite binnen om schokkende onthullingen over Victor te doen.
Bijzonder is Giurgiu’s ambitie om de razendsnelle escalatie van het drama vast te leggen in een 65-minuten-durende single take, die de kijker meesleept in de emotionele vrije val van de hoofdpersoon en het uiteenvallen van haar relatie. Vasile levert een geweldige prestatie als aanstaande bruid, die met haar verwarring, schok, woede, rouw, liefdesverdriet en wraakzucht moet omgaan – en uiteindelijk een moment van zelfverwerkelijking en voorzichtige bevrijding vindt.