2m²
Tayfun, een begrafenisondernemer voor de Belgisch-Turkse gemeenschap, helpt families te besluiten waar hun dierbaren begraven zullen worden. Via droge humor en dagelijkse onderhandelingen toont 2m² het gevoel van verbondenheid, de bureaucratie en de kleine absurditeiten die het leven tussen twee thuislanden vormgeven.
How Much Land Does a Man Require? is de Engelse titel van een kort verhaal van Lev Tolstoj uit 1886. Vandaag de dag zou het antwoord ‘2m²’ kunnen zijn – de grootte van een graf. Het begraven van de doden is het werk waarin Tayfun Veli Arslan’o uit Genk zijn succes heeft gevonden. Voor hem gaat elke begrafenis gepaard met een belangrijke vraag: waar moet de laatste rustplaats precies zijn?
Deze wens brengt de nodige moeilijkheden met zich mee, soms ernstig, soms absurd van aard. Maar Arslan’o treedt alles onbewogen en met een verbazingwekkende dosis droge humor tegemoet. Door zijn aanpak wordt 2m² iets wat je niet zou verwachten: een documentaire over een enthousiaste begrafenisondernemer die de ethische kant van zijn werk serieus neemt, en zich niet laat afschrikken door de complexe logistiek van begrafenissen over de grens – wat uitmondt in een komedie over interculturele gewoonten.